Presse

Actualitées

Presse

De nieuwe betoncentrale: BIRCO zet een verdere stap in de uitbreiding van haar capaciteit en technologisch leiderschap.

14-02-2022 |

BIRCO investeert in toekomstige groei en de vestiging van Baden-Baden

Na de afwijzing van het fusievoorstel met de ACO-groep door het Duitse federale kartelbureau, hebben beide ondernemingen na een zorgvuldig onderzoek van het besluit besloten niet in beroep te gaan bij het hooggerechtshof Düsseldorf. De afwijzing van de fusie is dus definitief. Maar los daarvan heeft BIRCO in de afgelopen jaren al een duidelijke koers voor de toekomst uitgezet.

Frank Wagner, de managing partner van BIRCO GmbH, zegt: "Natuurlijk zouden we blij zijn geweest met een positieve beslissing, want de fusie zou voor beide bedrijven grote kansen hebben geboden. Het federale kartelbureau heeft anders beslist. Maar wij aanvaarden het besluit, hoewel wij het nog steeds oneens zijn over de enge marktdefinitie van lijnafwatering die wordt gebruikt in plaats van oppervlakteafwatering, die wij relevant achten. Dit besluit heeft echter geen gevolgen voor de strategische oriëntatie en de operationele activiteiten van BIRCO. Wij zijn al 95 jaar zelfstandig zeer succesvol, en dit is precies de weg die wij nu vervolgen."

Ondanks de pandemie kan BIRCO terugkijken op twee zeer succesvolle boekjaren in 2020 en 2021. Alle belangrijke winstcijfers vertoonden een groei met dubbele cijfers, zodat de onderneming in alle opzichten goed gepositioneerd is voor de toekomst.

Het economische succes en de onafhankelijkheid van de onderneming stellen BIRCO in staat om in het lopende jaar de tot nu toe grootste investering in de geschiedenis van de onderneming te verwezenlijken. Frank Wagner hierover: "Nog voordat we met ACO in gesprek gingen over een fusie, waren we al begonnen BIRCO klaar te stomen voor de toekomst met tal van innovaties in de afgelopen jaren. De belangrijke investeringen in nieuwe technologieën en de uitbreiding van onze productiecapaciteiten zullen onze productiviteit naar een nieuw niveau tillen. Dit zal onze marktpositie verder versterken."

BIRCO heeft in de afgelopen drie jaar al meer dan 1 miljoen euro geïnvesteerd in de productie van grootformaat goten en heeft daarmee een unieke positie op de markt voor deze producten verworven. De reeds in gebruik genomen nieuwe betoncentrale met tal van andere infrastructurele maatregelen, waarvoor de bouwvergunning in mei 2022 wordt verwacht, zal dit ruimschoots overtreffen. Met een totaal investeringsvolume van 6 miljoen euro zet BIRCO een nieuwe stap in de uitbreiding van zijn capaciteit en zijn technologisch leiderschap.

Daarnaast lopen er nog tal van andere toekomstige projecten op het gebied van digitalisering en duurzaamheid. Managing Director Christian Merkel zegt: "Het is precies het juiste moment om deze investeringen te realiseren. Als productiebedrijf hebben wij een toekomstbestendige digitale infrastructuur nodig, zowel in onze interne processen, maar vooral ook voor onze externe partners en klanten op de markt. Evenzo moeten we zorgen voor de duurzaamheid van BIRCO. Energie-efficiëntie, grondstoffenverbruik en vooral de kwaliteit van het werk en het leven van onze werknemers worden steeds meer kritische concurrentiefactoren, vooral op de arbeidsmarkt. Huidige en toekomstige werknemers mogen verwachten dat wij als bedrijf ook deze maatschappelijke verantwoordelijkheid op ons nemen. We hebben hier duidelijke doelen en grote ambities."

BIRCO blijft zich duidelijk inzetten voor de vestiging in Baden-Baden en zal deze versterken en uitbreiden. Hierover nog een keer Frank Wagner: "Baden-Baden en Sinzheim zijn en blijven de vestigingsplaatsen van BIRCO. Maar dit zou zeker niet anders zijn geweest in het geval van een fusie. Wij zijn een integrerend deel van de regio en er is geen reden om deze waardevolle verbinding op te geven. Integendeel, wij breiden de locatie uit en richten ons op groei. Baden-Baden is ons thuis!"

De verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de twee directeuren, Frank Wagner en Christian Merkel, wordt net zoals vorig jaar voortgezet. Als partner zal Frank Wagner zich bezighouden met de strategische kwesties op lange termijn. Christian Merkel leidt met zijn managementteam de operationele activiteiten van BIRCO. Christian Merkel hierover: "Wij hebben een managementteam met vele jaren ervaring en even ervaren en bekwame werknemers, die zelfs in deze turbulente Corona-tijden goed werk leveren. In de loop der jaren is zo een zeer vertrouwensvol team gegroeid. Ik voel het als een groot voorrecht om BIRCO met dit team naar de toekomst te mogen leiden."

Er zijn geen veranderingen voor de partners op de markt. BIRCO blijft de betrouwbare partner met de hoogste kwaliteitsnormen op elk punt van de samenwerking. De productie vindt nog steeds plaats in de hoofdvestiging van het bedrijf in de Herrenpfädel in Baden-Baden. Het grootste deel van de logistiek wordt afgehandeld door het logistiek centrum in Sinzheim.

De op groei gerichte planning komt ook tot uiting in de behoefte aan nieuwe medewerkers. BIRCO werft aan en is op zoek naar extra medewerkers in talrijke divisies. Frank Wagner concludeert: "Nadat in april 2020 duidelijk werd dat geen van de familieleden het bedrijf naar de vierde generatie zou leiden, heb ik onze medewerkers verzekerd dat ik BIRCO vroeg of laat alleen zou overdragen aan ondernemers die door de eigenaar worden geleid en die dezelfde waarden delen als wij. BIRCO heeft zowel uitstekende, ervaren als jonge, innovatieve medewerkers die het hart van onze onderneming vormen. Ze verdienen allemaal een heel speciaal bedankje voor hun jarenlange loyaliteit en buitengewone inzet!"

Als u vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze contactpersoon:
Doris Gammon
Tel.: +49 (0)7221 5003-1911